Спруд Св. Јована Крститеља / Б. Тукадруз

Трагом „жабље свиле“ или  Необјашњене везе спрудова, египатских и влашких

 

У зборнику испраћуша – песама за испраћај покојника ( PETRECATURA : песме за испраћај покојника у Влаха Унгурјана / приредио Славољуб Гацовић…. – Зајечар. Матична библиотека „Светозар Марковић“, 2000. – 257 стр.: ноте; 1 етнолингвистичка карта; 21 цм. – Делимично упоредни текст на српском и румунском језику), поред врсних примера ритуалних песама, постоје и занимљиви, подстицајни коментари, као на пр.:

…Стих Ćе dobori tu la valcuta „Дедер, сиђи у долину“ или у дословном преводу „Сићићеш ти у/до долине“ опет указује на, свуда у стиховима реtrecatur-e, присутну долину „доњег, другог света“. Именица деминутивног облика valcutaнастала је према рум. \vale рl. Vai s. F. „до(лина); доле; ниже“.

Фуснота бр. 37 (стр. 228 нав. издања) дословце гласи:

Именица matasina f. “ жабокречина“ настала је од иемнице таtase f.„свила“ зато што се у народу matasinaI matasinaописно назива таtasa broscilor  „жабља свила“.

Фуснота бр. 38:

Стих Sа теmerz pie prund la vale  „Све по спруду, ка долини“ у дословном преводу гласи: „Да идеш по спруду ка долини / на доле“. Долина као место куда одлази покојник „у доњем, другом свету“ је објашњено са више аспеката у више наврата, а овде налазимо термин prund  „спруд“ који у констелацији са осталим многобројним терминима, указује на обале мора преко кога покојник ваља прећи „у онај свет“. Када се некоме жели рећи да је неко умро, али се до њега не држи много, Власи Царани још увек кажу Sа dиs … 1а prundu lovi  „Отишао је … на спруду Јовановом „, свакако, мисли се на „ спруд Св. Јована Крститеља “ где је некада крштавао живе, а сада на оном свету дочекује покојне. Власи Унгурјани у истој прилици кажу Sа dus… 1а miaru al ruosu „Отишао је … до црвене јабуке“. То је она јабука која се помиње у реtrecatur – ама, а која се налази „на црвеном обзорју“…

Приређивач је уложио знатан труд да сакупи приличан број примера  испраћуша, из посмртних обичаја Влаха североисточне Србије, понављамо, дао је подстицајне коментаре и  запажања; потрудио се  и у предговору овом зборнику да истражи  везе и  могуће наносе утицаја чак и оних далеких и непротумачених. Право је чудо, да није стигао да мало прелиста,  макар из радозналости, рецимо, превод „Велике египатске књиге мртвих“, ( папирус од пре  4000 година, који постоји  на српском језику преведен…)

Погледајте, на пример,   ове стихове :

Predstava: Barka i Sesotris.
Opaska: Barka . Stupanje u uzvišeno stanje na Božjem tlu.
Pravedni Sesostris.

Izreka o privoženju skele Božjem tlu
govori pravedni Sesostris:

0 vi što vučete skelu1 po ovomu opasnom sprudu, privedite mi skelu
i pritegnite uže(vidjeti i glavu 100). U spokoj, u spokoju!
Hodite, bodite, pripravni budite!
Ja dolazim oca Ozirisa da vidim.
0 uzdodržitelju strasti2 što svjestan si sreće.
0 gospodaru oblaka, vladaru vjetrova,
0 ti, što prelazi preko Apopova3 pješčana spruda,
O ti, što glave spaja, vrat učvršćuje kada se s krvavog suda ide4.
O ti, što čuva tajanstvenu skelu i motri na Apopa, privezi mi skelu.
Pritegni uže kojim ću izići iz ove opake zemlje na koju zvijezde
padaju licem i ne znaju se više podići5.  .. итд.

Видети више: https://akademijaalhemije.wordpress.com/%D1%83%D0%BD%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%B7%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D0%B8%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0/dve-table-iz-velike-egipatske-knjige-mrtvih-sa-komentarima/ ,

Јер чини нам се да постоје дубље и древне везе између  ових египатских стихова и спруда Св. Јована Крститеља са кога – по веровању – Власи одлазе са овог на онај свет.

Са спрудова Влајне у Љешници одмах испод бетонског моста пуштају воду мртвима за душу. Култови мртвих имају дубоку старину, по нечему су и сродни, иако се ради о великим раздаљинама у времену и простору…

Тако нас радозналост читалачка, нагони да кренувши трагом „жабље свиле“, стигнемо до наизглед необјашњивих веза спрудова египтаских, и влашких у Србији….

ЛеЗ 0002804

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s